Het visitekaartje van je stad verdient een opfrisbeurt

Laatst las ik over detailhandel in Nederland: “er is geen sprake van een tijdelijke crisis, er is sprake van een nieuwe werkelijkheid.” Ook in jullie stad is dat waarschijnlijk herkenbaar.

Hoe kijken de toonaangevende retailers aan tegen het toekomstige retaillandschap in je gemeente en de binnenstad in het bijzonder? De culturele instellingen, de horeca, de aanbieders van allerlei stedelijke attracties? Het is eenvoudig om mooie plannen te maken, maar zij maken samen voor een groot deel de stad.

Met respect voor de verschillende belangen per sector en gebied, kun je wel een aantal uitgangspunten formuleren die jullie samen binden.

  • Hoe kijken we aan tegen de identiteit van en een duurzame rolverdeling tussen de verschillende winkel- en recreatiegebieden?
  • Wat is er nodig voor een toekomstbestendig ondernemersbestand dat blijvend voldoet aan de wensen van de consument?
  • Welke rol geven we zelf aan verkoop via internet?

Het antwoord op dit soort vragen kan de basis vormen voor een A4 met een aantal uitgangspunten voor een vitale binnenstad. Noem het een position paper. Maar de uitdaging is vooral om mensen daadwerkelijk in beweging te krijgen en te laten samenwerken. Daarvoor kun je verschillende middelen inzetten, waaronder

  • Professioneel binnenstadsmanagement
  • Gastvrijheidstrainingen en projecten
  • Marketingondersteuning voor binnenstadsondernemers

Binnenstadsmanagement

Ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente werken als onderdeel van integrale citymarketing samen om de binnenstad vitaal en aantrekkelijk te houden. Er wordt samen handen en voeten gegeven aan belangrijke thema’s voor de binnenstad, die via verschillende werkgroepen worden uitgewerkt.

In Kampen zijn dat bijvoorbeeld deze speerpunten:

  • Transitie en transformatie
  • Vitaliteit en levendigheid
  • Decor van de stad
  • Organiseren en mobiliseren

Gastvrijheid

Voor een kwalitatief hoge klantwaardering van potentiële gasten, kun je onder meer trainingen organiseren. Als doelgroepen voor deze trainingen kun je denken aan de medewerkers van de VVV-kantoren, stadsgidsen en de servicemedewerkers van hotels, restaurants, winkels en andere toeristische bedrijven.

Wat houdt gastvrijheid eigenlijk precies in? De deelnemers aan onze trainingen krijgen inspiratie en nieuwe en vooral gastvrije inzichten.

  • Inzicht in wat gastvrijheid echt inhoudt
  • Inzicht in wie de gast is en wat haar doel, behoeften en verwachtingen zijn
  • Inzicht in wat het effect is van gastvrijheid voor de gast, het bedrijf en voor jezelf
  • Inzicht in de Guest Journey
  • Het leren creëren van de WOW! -beleving
  • Inzicht in de grenzen van- en belemmeringen in gastvrijheid.
  • Ontdekken hoe de gast positief verrast kan worden
  • Inspiratie opdoen aan de hand van aansprekende voorbeelden
  • Hoe om te gaan en in de spelen op een negatieve ervaring van de gast
  • Hoe gastheerschap toe te voegen aan communicatie? Online, offline. In woord en in gedrag
  • Gastheerschap en social media

En even een voorbeeld van de manier waarop we in Kampen nieuwe inwoners hartelijk ontvangen bekijken? Check www.welkominkampen.nl en onderstaande video!

Marketingondersteuning

Iedere vrijetijdsondernemer die klanten wil moet zich (online) profileren. Dat levert meer bekendheid, meer bereik en meer bezoekers op. Voor de marketing van de binnenstad is dit belangrijk, want de meeste steden die ik ken willen zichzelf ook online op de kaart zetten als plaatsen met een breed en interessant cultuur(historisch) en vrijetijdsaanbod. Dat aanbod verkoopt zich niet vanzelf, daarvoor moeten B&B’s, attracties, horecaondernemers en andere ondernemers in recreatie & toerisme zelf actief promotieactiviteiten ontplooien naast de gezamenlijke marketinginspanningen van de lokale en regionale marketingorganisaties. Niet alleen op sociale media, ook op internationale boekings- en review websites. Online platforms zoals Google, Holidaycheck.de en Zoover zijn inmiddels onontbeerlijk, maar worden vaak onvoldoende slim gebruikt door het MKB. In plaats van plat adverteren kunnen vrijetijdsondernemers ook recensies verzamelen, foto’s en verhalen delen via gespecialiseerde portaalwebsites en hoger in zoekmachines komen.

 

Wij helpen ondernemers en steden hier graag bij. Binnenstadsmanagement is serious business. Maar er mag ook gelachen worden. Zelfs als je midden in een Coronacrisis zit: