Op verzoek van CLOK mocht ik tijdens de Dag van de Bedrijventerreinen op 23 mei een workshop verzorgen over de vraag hoe je jezelf als parkmanager op de kaart zet.
Zoals voorspeld, had ik veel te veel te vertellen en van jullie te horen, dus natuurlijk kwamen we niet toe aan het bijbehorende vijfstappenplan. In deze blog krijg je die alsnog cadeau. De basisstappen heb ik niet zelf verzonnen, maar kun je vinden op https://www.wervingopmaat.nl/wat-is-personal-branding/ . De complimenten zijn dus voor hen, eventuele fouten mag je op mijn conto schrijven. En dat geldt al helemaal voor de vertaling naar ons vakgebied en mijn hieronder vastgelegd persoonlijke ervaringen hiermee!
Stap 1: Weet wie je bent en waar jij als parkmanager voor staat
Wat maakt jou uniek en onderscheidend? Identificeer je sterke punten, vaardigheden en ervaringen die je kunt gebruiken om jezelf te positioneren in jouw vakgebied.
Voorbeeld:
- Mijn WHY zit in de hoek van duurzaam en brede welvaart.
- Mijn HOW: enthousiasme, energie, netwerken, zichtbare resultaten bereiken
- Mijn WHAT: basis activiteiten op orde, enkele korte / opvallende projecten i.c.m. langere termijn investeringen
Stap 2: Ken je doelgroep
Het is belangrijk om te weten wie je wilt bereiken met je personal branding. Analyseer je doelgroep en begrijp hun behoeften, interesses en uitdagingen. Zo kun je jouw boodschap daarop afstemmen. Deel je bijvoorbeeld jouw kennis over een uitdaging waar je doelgroep mee zit, en help je hen op die manier, dan gaan ze jou zien als expert.
Vertaald naar ‘mijn’ bedrijventerrein Lage Weide: 800 bedrijven van klein tot groot, driedeling in sectoren, 200 vastgoedeigenaren met verschillende achtergronden en 18.000 medewerkers met vooral geen of prakijkopleiding. Net iets anders dan bijvoorbeeld Utrecht Science Park of de binnenstad van Utrecht dus!
Stap 3: Communiceer je verhaal
Vertel je verhaal op een authentieke en boeiende manier. Laat mensen kennismaken met wie je bent en deel jouw kennis, verhalen en passie. Gebruik daarbij passende kanalen: denk aan social media, blogs of een podcast.
Hoe we dat doen op Lage Weide: social media (LinkedIn!) voor externe relaties, maar voor eigen achterban mails, direct mailings, Whatsapp en persoonlijk contact. Waarbij de appjes over het algemeen het meest effectief zijn, maar maak daarvan geen misbruik.
Stap 4: Wees consistent
Consistentie is essentieel in personal branding. Zorg ervoor dat je consistent bent in je boodschap, je visuele identiteit en je acties. Dit helpt bij het opbouwen van herkenning en vertrouwen bij je doelgroep. Zij herkennen jou dan vervolgens als degene die altijd laagdrempelig en informeel kennis deelt over beleggen, of degene die tips over duurzaamheid altijd met humor deelt. Denk ook na over jouw tone of voice: hoe communiceer je? Gebruik je graag veel korte zinnen, heb je bepaalde schrijfwijzes die jij prettig vindt, gebruik je veel emoji’s of juist weinig? Door daar over na te denken, kun je ervoor zorgen dat al jouw berichten hetzelfde gevoel oproepen. Het versterkt bovendien je boodschap: wil jij als een expert gezien worden, dan kun je waarschijnlijk beter niet te veel afkortingen gebruiken en twijfelwoorden (eigenlijk, misschien, denk ik, waarschijnlijk, etc.) beter vermijden voor een meer overtuigende boodschap.
We hebben op Lage Weide een informele sfeer, dus we tutoyeren al snel. Dat zie je ook op onze website www.lageweide.nl . Ik heb de luxe, dat het parkmanagement bij ons bestaat uit een team van professionals inclusief een community manager. Bij ons is dus vooral de uitdaging om consistent namens het hele team te communiceren. Iedere projectmanager heeft zijn of haar eigen voorkeursstijl, maar we zijn wel eenduidig in onze aanpak: korte zinnen, snel to-the-point komen en antwoord geven op de belangrijke vraag: WIIFM? (What’s in it for me?).
Stap 5: Blijf leren en groeien
Personal branding is een voortdurend proces. Blijf jezelf ontwikkelen, leer nieuwe vaardigheden en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in jouw vakgebied. Dit helpt je om relevant en up-to-date te blijven en je autoriteit te versterken. Hou ook goed in de gaten hoe jouw boodschappen presteren. Welke posts op social media werken goed en welke juist minder? Welk tijdstip levert het meeste op? Hoe meer je meet, hoe meer je weet!
Onze community manager Richard Hartkamp is hier een ster in. Hij is dol op data en zorgt ervoor dat onze content precies op de juiste manier op het juiste moment wordt gebracht. En daar komt meer bij kijken dan ik soms denk, dat is een ding dat zeker is. En ik? Ik zet af en toe ook eens een blogje op mijn eigen site. Zoals nu. Met de uitnodiging om ook contact te leggen via LinkedIn. Je kunt me vinden op dit adres: https://www.linkedin.com/in/roelandtameling/