Leefstijlen

discJezelf en de ander beter begrijpen. Daarvoor gebruik ik bijna dagelijks (bewust en onbewust) het DISC model. Je hebt er vast wel eens over gelezen of gehoord. Klopt dat? Lees dan verder voor een verdiepingsslag. Is dat niet zo? Lees dan verder om meer te weten te komen over communicatiestijlen, bedrijfscultuur en samenwerking in teams.

Voor onderzoek naar bedrijfsculturen van organisaties wordt regelmatig een Cultuurscan methodiek gebruikt (van Cameron & Quinn) die organisatiebreed meet, wat het DISC model op individuele basis doet. Namelijk: analyseren wat je voorkeurs communicatiestijl is. Zie  het sterk vereenvoudigde DISC kwadrant. Eigenlijk ook te typeren met de leerstijlen Beslisser (D), Doener (I), Dromer (S) en Denker (C).
Mijn voorkeursstijl is overwegend extravert en taakgericht, maar als ik de kans krijg schuif ik graag op richting mensgericht om zo nieuwe ideeën en energie te genereren.

Onder meer dankzij de YMCA opleiding Trainer Speciale Projecten hanteer ik steeds makkelijker ook andere stijlen die nodig zijn voor goede communicatie en samenwerking binnen een team.

Er zijn talloze websites waar je meer informatie kunt vinden over het DISC-model, zoals:

Daarnaast zijn er allerlei vergelijkbare modellen / kwadranten die betrekking hebben op leefstijlen, communicatiestijlen en persoonlijkheid. Hieronder enkele voorbeelden daarvan:

Ik vind het niet alleen leuk om in de praktijk toe te passen, maar vertel ook graag over het DISC model. Nou ja, volgens mij heb ik nog nooit een presentatie gegeven waar ik alleen aan het ‘zenden’ was, maar je begrijpt wat ik bedoel: Ik geef graag interactieve workshops over samenwerking in teams.

In 2005 heb ik daarom mijn opleiding Master of Management Consultancy op de Erasmus Universiteit in Rotterdam toepasselijk afgesloten met een scriptie over de verschillende modellen voor teamrollen en samenwerking. De conclusies zijn nog steeds actueel, dus als je interesse hebt verwijs ik je graag naar mijn master thesis: The Perfect Match.

En tot slot: gebruik gerust een van de presentaties die ik hiervoor heb gepubliceerd op Slideshare.

 

Zonder inzicht in de communicatiestijl van de ander, kun je nooit effectief zijn of haar gedrag beïnvloeden. Daar gaat marketing over. Maar je hebt het ook nodig bij je interne of externe lobby activiteiten. Lees snel verder over de lessen die ik hierover door schade en schande heb geleerd!

Of ga direct door naar de pagina met tips over het inzetten van events als marketing- en communicatie instrument, inclusief verschillende voorbeeld documenten die je zelf kunt invullen.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest